fbpx
Bakel:     0492-340765
Ma-vrij:    8:00-18:00
Za:           8:00-12:30
Gemert:   0492-341006
Ma-vrij:    8:00-17:30
Wo:          8:00-21:00
Za:           8:00-12:30
Wij zijn 24/7 bereikbaar!

25 jaar


“We kunnen geen feest houden … maar er wel een géven”

Wanneer je 25 jaar bestaat is dat normaal gesproken reden voor een feest. In deze bijzondere tijd is het niet toegestaan om met 1.000 klanten bij elkaar te komen. Maar dat wil niet zeggen dat er niets mogelijk is, het vergt alleen wat meer creativiteit. Want “als je geen feestje kunt houden, dan wil dat niet zeggen dat je geen feestje kunt géven”. Het blijkt de aanzet voor een prachtig verhaal over 25 jaar slim ondernemen.


Het gesprek met oprichter Marchel Mertens en compagnon Jeroen Geurts, vindt plaats al zittend op de laadklep van een bakwagen, die is ingericht als een soort skihut. Jeroen Geurts: “Het is een 1-persoons winkel waar onze klanten iets leuks kunnen uitzoeken; speciaal bier, wijn, nootjes, gebak. De bar tegen de achterwand dient als inpaktafel waar de spullen als cadeau worden verpakt. Zo gingen we de afgelopen weken bij een groot deel van onze klanten langs”.


Een enorme operatie die laat zien dat het bedrijf écht iets wil doen met en voor de klanten. “We willen dicht bij onze relaties staan met een prettig persoonlijk contact. In de Coronatijd is dat een stuk lastiger. Maar we kunnen op deze verrassende manier tóch onze dankbaarheid tonen voor de afgelopen jaren”, zegt Marchel Mertens. 


Een mooi moment om het verhaal te vertellen hoe het bedrijf zich heeft ontwikkeld tot een werkplek voor 35 medewerkers. Een plek waar iedereen graag wil zijn omdat er ook tijd is voor plezier. “Er wordt hard gewerkt maar ook veel gelachen”, zegt Mertens. “Plezier geeft energie en dat is nodig om goed werk te leveren”. Maar het is meer dan dat. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen zit er vanaf de eerste dag in, zo blijkt. Naast een flink aantal goed geschoolde vakmensen biedt Auto Mertens jongeren een platform om te leren. Dat kan als leer/werkplek via de autovakscholen maar ook als zaterdaghulp. Daarnaast worden gepensioneerden ingezet voor bijvoorbeeld transport. Jeroen Geurts: “Je kunt de ervaring van die mensen enorm goed gebruiken, ook al is dat niet fulltime. Men vindt het fijn iets om handen te hebben. Zo helpen we elkaar”.


Auto Mertens is ontstaan in de privégarage van Marchel ’s vader Theo Mertens, die toen zelf actief was bij Volkswagen in Eindhoven. Thuis had hij een compleet ingerichte werkplaats. Jeroen was toen al betrokken, hij begon als stagiair. Rond diezelfde tijd werd ook een nieuw pand gezet op het industrieterrein in Bakel, waar het bedrijf nu nog steeds zit. Marchel en Jeroen bleken een goede match te zijn als het gaat om normen, waarden, strategie en organiseren. In het nieuwe pand kreeg Jeroen dan ook al vrij snel een organiserende rol. Samen dachten ze in oplossingen en in wat klanten nodig hebben naast de reparaties zelf. Zoals goede adviezen en een heldere uitleg. Die aanpak leidde tot een snelle groei, meer mogelijkheid tot investeren, meer mensen, betere procedures en een slim serviceconcept.


Dat bleek ook te werken richting het bedrijfsleven. Ook daar bestaat een sterke behoefte aan goede communicatie en snelle, doordachte oplossingen. Mertens: ”Het kan om personenauto’s gaan maar we specialiseren ons steeds meer op bussen en bakwagens voor specifieke toepassingen zoals de zorgbedrijven en bouw-gerelateerde bedrijven. En dat kan behoorlijk ver gaan”. Dat is een understatement. Er blijken carrosseriedelen in de juiste kleur op voorraad te liggen, zodat blikschade heel snel kan worden opgelost. “Dat is natuurlijk prettig voor de klant maar ook onze eigen mensen zien het als een mooie uitdaging. Wanneer het lukt om de volgende ochtend om acht uur de bus al weer blinkend en schadevrij op de stoep te hebben staan, dan geeft dat een enorme kick” zegt Geurts. Er liggen zelfs zijpanelen van bakwagens klaar, compleet met de belettering van de klant er al op, zodat de auto’s zo min mogelijk stil hoeven staan.  


Lukt het niet snel genoeg, dan zijn er andere oplossingen bedacht. Er staan huurbussen klaar die al zijn ingericht conform de wensen en werkwijze van de grootste klanten in de zorg en in de bouw. Mertens: “Wanneer een auto stilvalt, waar dan ook in Nederland, nemen we een vergelijkbare bus mee op onze auto-ambulance. We wisselen de lading ter plekke om zodat de klant direct weer verder kan. In de zorg is het van belang dat een medisch hulpmiddel op tijd op de plaats van bestemming aankomt. Daar ligt voor de klant het verschil tussen wel of niet kosten-efficiënt zijn. We proberen te bedenken wat we zelf zouden willen als we in die positie zouden komen. Zo leggen we ook kleinere onderdelen, die de klant zelf eenvoudig kan wisselen, bij de klant in de werkplaats op voorraad. We doen wat de klant helpt de auto’s optimaal te laten renderen”.


Mertens weet inmiddels dat dit niveau van service niet eenvoudig voorhanden is, en zeker niet wanneer men niet merk-gebonden wil zijn. Met het concept heeft Auto Mertens door de jaren heen een landelijke klantenkring opgebouwd. Dat gaat van de directe regio tot Rotterdam en van Heerlen tot Leeuwarden. Het laat zien dat de aanpak op prijs wordt gesteld. “Het is opvallend hoe ver onze klanten bereid zijn te gaan”, zegt Mertens. “Klanten betrekken ons bij de aanschaf van nieuwe voertuigen en zelfs bij de keuze van de leasemaatschappij, om ervoor te zorgen dat het serviceconcept optimaal in stand gehouden wordt. Dat zien we als een compliment”.


Mede door dit succes werd de huurvloot uitgebreid tot 45 eenheden en is een tweede vestiging geopend in Gemert, geleid door Jeroen Geurts. “Vanuit Gemert geven we tevens de verkoop een extra impuls”. Wanneer de groei zich op deze manier doorzet, is de kans aanwezig dat beide panden binnenkort te klein zijn. Dan zullen we daar wat creatiefs op moeten bedenken.


Maar eerst het 25-jarig jubileum. Mertens: “We wilden onze klanten op een persoonlijk manier bedanken. Het liefst alle 1.000. We zijn er al een tijd mee bezig, dus je hebt onze bakwagen misschien al rond zien rijden. Of we allemaal kunnen bezoeken is niet zeker … maar we gaan het wel proberen”.